Vybavenie Titanicu

 

Komfort

 

slavná predisieň Titanicu pre cestujúcich prvej triedy v maximálnom komforte

 

Pri návrhu interiéru a vybavenia TITANICu sa počítalo s tým že by mal predstavovať luxus a bohatstvo. Aj preto mal Titanic na svojej prvej a poslednej ceste tých najbohatších pasažierov na svete.

Paluba bola vybavená komunikačným zariadením , telefónom, holičstvom či knihovňou.

Pre cestujúcich prvej triedy bol k dispozícií aj bazén, telocvičňa, ihrisko pre squash či turecká sauna a Veranda Café. Taktiež Café  Parisien na slnkom zaliatej terase vybavenej tým najdrahším zariadením a nábytkom.

Le Café Parisien  pre cestujúcich prvej triedy Titanicu

 

Tretia trieda bola vybavená skromnejšie borovicovým obložením a masívnym teakovým nábytkom ktorý sa dodnes najlepšie zachoval vo vraku lode.

Kajuta tretej triedy, dnes by cesta v tejto kajute stala od 440 do 1170 USD čo nieje málo.

 

Loď bola na tu dobu vybavená špičkovou technológiou. Na palube boli 3 elektrické výťahy , taktiež bola loď vybavená elektrickým osvetlením. Komunikáciu zabezpečoval palubný telefón a s okolitým svetom bolo možné sa dorozumievať pomocou dvoch rádiových staníc.

 

Rádiová miestnosť Titanicu vo farbách. Práve tu radista Phillips vyslal CQD a svoj prvý a posledy signál SOS. 

 

K ďalšiemu vybaveniu patril priestor na venčenie psov, fotolaboratória , nemocničná sála, ošetrovňa, ubytovacie priestory pre personál  a mraziaci box na kvety a potravu. Pre posádku lode slúžila tzv. chodba Scottland, ktorá viedla pozdĺž celej lode a slúžila výhradne pre posádku, viedla priamo do ich kajút a do strojovne.

Ceny lístkov podľa tried : salónna kajuta 4350 USD (v dnešných cenách 128 000 USD),  kajuta v 1. triedy 150 USD (v dnešných cenách 4 400 USD), kajuta 2. triedy  60 USD ( v dnešných cenách 1 900 USD), a palubný lístok pre 3. triedu 20 až 40 USD (v dnešných cenách 440 až 1170 USD).

 

Palubný listok pre cestujúcich prvej triedy

 

Záchranné člny 

Ako každá loď, ktorá chcela prepravovať ľudí musel aj Titanic mať záchranné člny. Spoločnosť White Star Line vtedy pri schvaľovaní počtu člnov na palube vychádzala z vtedy platných námorných predpisov na požiadaviek Board of Trade. Ta predpisovala taký počet záchranných člnov, ktorý zodpovedal výtlaku lode a predpokladanému počtu cestujúcich.

Pre toto určenie však boli použité nesprávne údaje zo sesterskej lode Olympic z roku 1911, kedy počet cestujúcich na Olympicu nepresiahol 1100 osôb.

Na týchto základoch bolo na Titanic nainštalovaných len 20 záchranných člnov s kapacitou 1178 osôb čo bola zhruba jedna tretina celkovej kapacity Titanicu.

Z 20 člnov bolo 14 veľkých drevených člnov s kapacitou 65 osôb, 2 tzv. pohotovostné kutre s kapacitou 40 osôb a 4  Engelhardtove skladacie  člny s kapacitou 47 osôb. Veľké člny a kutre mali označenie od 1 po 16 a skladacie člny boli označené písmenami A, B, C a D. Dva pohotovostne kutre boli úplne vpredu vedľa kormidelné, po jednom na pravo boku a jednom na ľavo boku.

Záchranné člny Titanicu vylodené v New Yorku po katastrófe .

 

Titanic bol vybavený modernými Welinovými spúšťacími ramenami. Obe jej ramena mohli byť vyklonené na obe strany aby mohli obsluhovať aj druhú radu záchranných člnov umiestnených na vnútornej strane paluby. Od týchto člnov však upustili aby bolo na palube viac miesta pre promenádu, čo sa stalo osudné pre viac než 1500 pasažierov Titanicu.

Na obrázku môžete vidieť promenádu Titanicu, a záchranné člny na pravoboku zavesené na Welinových spúšťacích ramenách. Práve tu hral legendárny lodný orchester svoj rekviem.

 

 

Čerpadla

 

RMS Titanic bol vybavený systémom 5 balastních nádrží s čerpadlami a ďalšími 3 čerpadlami , každé s prečerpávajúcou  kapacitou 150 ton za hodinu .   Kapacita všetkých súčasne pracujúcich čerpadiel dosahovala celkovú výtlačnú kapacitu 1700 ton morskej vody za hodinu. Uvádza sa že čerpadla pracovali počas katastrofy  na plný výkon  a vďaka tomu sa podarilo spomaliť zaplavovanie 6. kotolne v prvých minútach po náraze do ľadovca a zároveň znížiť rýchlosť zaplavovania 5. kotolne. Bohužiaľ ani tento pokus nezabezpečil potrebný  výtlak trupu lode , zabezpečil aspoň čiastočne spomalenie zaplavovania lode a jej paluby. Čerpadlá pracovali do 23:50 hodiny, kedy boli zaplavené a vyradené z činnosti.