Začiatok - White Star Line 

 

Oceanic Steam Navigation Company -  všeobecne známi ako WHITE STAR LINE  bola významná Britská  lodiarska spoločnosť sídliaca v Liverpoole.

Založili ju John Pilkington a Henry Threlfall Wilson  v roku 1845 a mala sa zamerať na prepravu do Austrálie. V roku1854 sa potopila  prestížna  loď Tayleur a zahynulo v nej 380 ľudí čo malo pre spoločnosť White Star Line vážne dôsledky, ktoré takmer viedli k jej zániku. Spoločnosť sa preto zlúčila s dvoma menšími spoločnosťami Black Ball a Eagle Lines. Toto spoločenstvo však neprosperovalo a tak sa White Star Line odlúčila a orientovala výlučne na prepravu po trase Liverpool – New York.

Spoločnosť investovala do výstavby nových lodí pomocou úver, ktorého veriteľom bola Royal Bank of Liverpool, tá však v roku 1867 skrachovala a spoločnosť White Star Line bola nútená čeliť nevyhnutnému bankrotu.

V roku 1868  Thomas Ismay , riaditeľ spoločnosti National Line odkúpil vlajku a názov White Star Line len za 1000 libier za účelom postaviť lode ktoré by slúžili na transatlantickej linke.

Takto vznikla spoločnosť Oceanic Steam Navigation Company (OSNC) známa ako White Star Line.

Keď sa Thomas Ismay stretol s majiteľom lodnej spoločnosti Harland & Wolf požiadal ich , či by pre neho nemohli stavať lode. Tak Harland & Wolff dodnes jedna z najlepších lodných spoločnosti začala stavať a financovať lode prepravnej  spoločnosti White Star Line.

Koncem roku 1899 Thomas Henry Ismay zomrel a celú spoločnosť prevzal jeho syn Joseph Bruce Ismay.

 

Lode triedy OLYMPIC

 

Tieto lode boli odpoveďou na konkurenčný boj medzi CUNARD LINE a White Star Line. Ich mená boli OLYMPIC , TITANIC a GIGANTIC (neskôr premenovaný na BRITANIC).

Všetky tri lode boli navrhnuté na osobnú a poštovú  transatlantickú  prepravu samozrejme zameranú na prestíž a luxus. 

V roku 1927 bola White Star Line  kúpená najväčšou prepravnou spoločnosťou na svete Royal Mail Steam Packet Company.

V roku 1928 začali práce na výstavbe lodi Oceanic III, ktoré sa mali stať najväčšími loďami na svete. Boli položené základy OCEANICU ale kvôli hospodárskej kríze nebola nikdy dokončená. Základy boli rozobraté a oceľ bola použitá na výstavbu menších lodí Britannicu (III) a Georgicu. Toto boli posledné lode ktoré spoločnosť White Star Line postavila.

White Star Line počas celej svojej existencie zažila cez 20 námorných nehôd. Pričom najväčšia z nich sa nezmazateľne zapísala do dejin nie len lodenej histórie.

Do dnešných dní sa zachovala už len jedna jediná loď tejto známej spoločnosti. Je ňou SS NOMADIC (1911), ktorá mala slúžiť pre TITANIC a OLYMPIC ako zásobovacia loď. Táto loď poslúžila k zásobovaniu Titanicu pri plavbe zo Cherburgu.

Momentálne sa Nomadic nachádza v Belfaste kde prešla rozsiahlov rekonštrukciou a je v nej vybudovaná reštaurácia na vode. 

 

 

Čo sa stalo s White Star Line a Harland & Wolff ? 

Harland & Wolff existuje do dnes a patri medzi najväčšie lodenice s viac než 100 ročnou tradíciou. Dokonca dodnes existuje suchý dok, v ktorom bol Titanic postavený.

White star line a Cunard dve konkurenčné dopravné spoločnosti sa dostali počas hospodárskej krízy do vážnych finančných problémov. Britská vláda im ale sľúbila finančnú výpomoc za podmienok že sa zlúčia do jednej spoločnosti a tak  10. mája 1934 vznikla spoločnosť Cunard White Star Line Limited.

Neskôr ale Cunard odkúpila akcie spoločnosti WSL a názov sa znova zmenil len na Cunard Line aj napriek tomu ale na všetkých lodiach viala vlajka spolu s WSL logom. Dnes existuje už len spomienka na White Star Line v stále existujúcej Cunard Line. Cunard Line dnes vlastní vajväčšie lode na svete , jednou z nich je aj slávna Queen Mary 2.

 

Kancelárie spoločnosti White Star Line existujú dodnes v Londýne pomenované ako Oceanic House . Nachádza sa len blok od Trafalgarskeho námestia a nad vchodom do budovy je ešte stále vidieť meno spoločnosti. V budove dnes sídli  reštaurácia Texas Embassy Cantina.